Monday, November 15, 2010

Perhimpunan Agong





Labbaikallah Hummalabaik Labbaikal Syarikalakalabaik Innalhamda Wnniakmata Lakawalmulk la syrikalak..

Syahdu rasa di hati mendengarkan ucapan hamba yg merintih memanggil Tuhan yg Satu lagi Maha Berkuasa Allah azzawajalla..Saat di mana lebih 3 juta umat Islam berkumpul bertawaf, bersaie dn berjamrah lalu bertahalul sama2 dgn niat yg 1 hanya untuk mendapatkn balasan syurga dr Allah.Senuanya dr dari pelusuk dunia menggalkan jwatan dn pangkat keduniaan masing2 di tanah air msg2.Sumanya menggalkan title "Dr.","Prof","PM"."President", Dato Seri,Tun dn lain2..Semua mereka dtg dgn pakaian yang sama, pakain yg tidak berjahit berwarna putih yg membwa lambang kestauan dn kesamarataan manusia di sisi Allah dn betapa hinanya kita di sisi Allah.Ihram putih yg tidak berjahit jgak merupakan simbolik pakaian yg akan kita pkai ketika pulang menghadap Allah Rabbul Jalil suatu masa nnti.

Bercakap mengenai Haji yg di sebaliknya tersimpan pelbagai rahsia keagungan Allah yg mana kalau kita smpaikan dengan cara berhikmah kepada orang kafir yg mahu berfikir pasti mereka kan memeluk Islam tnpa berfikir 2 kali.

Bercerita mengenai keagungan ibadah Haji dn keagungan Baitullah yg dibina di atas keringat Nabi Allah Ibrahim a.s dn anaknya Nabi Ismail a.s ini saya teringatkan nukilan seorang yang amat sy hormati iaitu saudara Zulkifli Nordin (http://zul4kulim.blogspot.com/) ahli parlimen bebas-kulim-bandar baharu.

Beliau menceritakan bagaimana beliau terharu menonton sebuah rancangan bual bicara antarabangsa.Saya memohon maaf kerana saya terlupa mengenai rancangan yg sauadar Zool sebut.Tapi ringkasan ceritanya begini.Panel yg dijemput pada rancangan bual bicara itu ialah seoran profesor muslim di US.Beliau menceritakan pengalaman peribadi beliau berkomunikasi dgn seorang kristian ketika di sebuah coffee house.Krtika itu disiarkan siaran langsung solat tarawih di Makkah al-mukaramah.Seprti yang kita semua maklum ketika bulan puasa jemaah yg bertandang ke Masjidil Haram slaing x tumpah ramainya seprti musim Haji.Ketika menikmati minumannya lelaki kristian ini berkata kepada kepada prf tersebut " You see how disunite Muslim" smbl ketwa sendirian.

Mendengarkan kata2 pemuda kristian itu, maka profesor itu bertnya kepada pemuda tadi "In your opinion, how approximate time will be taken by them to unite in 1 line".Mendengarkan kata2 prof tersebut pemuda tadi pon berkata "How many people in the mosque" dn jwb prof tadi "around 3-4 milliom".Maka dia dgn pantas menjawab "With 4 million people, at least 4 hours needed to unites them".Mendengarkan jawapan pemuda tadi professor tadi menjawab "Whta will you say if I am telling you that they only need 10 second to unite" Pemuda td ketwa berdekah2 mendengarkan jawapan prof td sambil menjawab "10 seconds?? Aro you joking or what??? If you are joking what kind kind of joking is this! Please stop talking nonsense!" Kata pemuda tadi sambil ketawa berdekah2. Ketika dia sayik ketawa td terdengarlah dia dr telivisyen tersebut laungan yg merdu dr Imam masjidil haram tersebut laungan keramat "ESTAWOO!"" ESTAWOO !" yang bermaksud rapatkan saf. Tak smpai 10 saat pon umat Islam yg seramai hampir 4 juta sudah berada dalam satu saf dn syeikh imam td sudah boleh mengangkat takbir untuk memulakan solat sunat tarwaih.Pemuda tadi tekdu dn terdiam seribu bahasa. Beliau tidak mampu berkata apa2 lagi melihat keajaiban kekuasaan Allah dn kesepaduan umat Islam tersebut.

Tidak cukup dengan itu beliau terus terdiam mendengarkan alunan merdu bacaan ayat2 suci al-quran alunan imam masjidil haram yg kita ketahui mampu menaglirkan air mata kita yang mendengarnya.Taktala pemuda tadi asyik mendengar bacaan itu dia sekali lg terpaku kerna tiba2 saja imam tersebut berhenti membaca sebaliknya disambut dengan laungan serentak 4 juta umat Islam dgn laungan keramat "AAMINNN".Pemuda tersebut betul2 takjub dengan apa yang beliau lihat dan dengan spontan bersaksikan prof muslim tersebut maka beliau mengucapkan "TIADA TUHAN YG WAJIB AKU SEMBAH MELAINKAN ALLAH DN AKU BERSAKSI YG NABI MUHAMMAD S.A.W ITU PESURUH ALLAH".

Begitu la hebatnya perpduan di jalan Allah yg disebutkan Alah dalam 1 firmannya "dan hendaklah kamu bepegang pd tali Allah".Kekuatan dn ksepaduan kita umat Islam jika di terjemah di seluruh dunia bukan sahaja di makkah al-mukaramah pasti akan menggincangkan hati para msuh2 kita yg juga mush2 Allah seprti yahudi Laknatullah!.Namun sayangnya ksepaduan kita hnya di Tanah Suci.Sekembalinya kita di negeri masing2 kita kembali berpatah arang berkerat rotan.Di Iran kita terpisah di antara sunni-syiah.Di Palestine yahudi laknatullah memisahkan kita antara hammas-fatah.Dan di malaysia kita dipisahkan oleh juarng politik UMNO-PAS oleh manusia bertopeng syaitan meletakkan agama dn cita-cita peribadi masing2 sebagai keutamaan melebihi keutamaan kepada perintah Allah!.

Wallahu'alam.

4 comments:

  1. Allah hu Akbar!
    Terima kasih kerana memanjangkan entri YB Zul sehingga daya saya hayati bersama.

    Aku Yang Bingai
    Ubat Tidur: Penggunaan Yang Menggerikan - 18SG

    ReplyDelete
  2. blog tuan sudah saya paut, maaf terlewat.

    ReplyDelete
  3. To Bingai..

    Terima kasih sbb comment dlm blog sy..Sy msh br dn tlg beri tunjuk ajar..Sy mmg minat dgn YB zool

    Azli..
    Terima kasih sbb pautkan blog sy..Sy mmg antara peminat setia blog abg..

    ReplyDelete
  4. Bingai: Tolong linkkan blog aku dgn blog ko ek..Tq..

    ReplyDelete