Sunday, November 14, 2010

Ke Mana Hilangnya Kesedaran Sivik di Malaysia?






Gambar di atas adalah sebagai gambar hiasan untuk cerita yg aku ingin kongsikan.Semalam aku beratur la di sebuat mesin ATM utk amik duit.Hujng mnggu so Faham2 jela mmg rmai la org queue untuk cucuk duit.Begitu juga la aku..Hampr 15 minit beratur giliran aku hampir tiba.

Di depan aku cuma ada lagi 2 orang je sorang mamat dlm lingkungan usia 28-30 thn dn belakang dia sorang akak berusia sekitar 50an.Di pendekkan cerita, mamat sorang ni pon cucuk la duit.Habis dh cucuk duit dn amik recepit pon dia msh tak berganjak dr mesin tu. Sambil dia pusing2 ke belakang seolah2 mencari sesorang.Rupa2nya datang la sorang pmpuan awek dia gamaknye.Dengan slumber je dia suruh pmpuan 2 masuk ke tempat dia tanpa perlu beratur panjang mcm org lain.

Wah! Ini dh melampau! Kata hatiku heheh..Belum smpt aku nak buka mulut, akak di depan aku 2 lbh awl berkata2.Dia ckp lebh kurg mcm ni la.."Dik, x blh buat cm ni..Tlg la beratur org lain pon beratur".Terkejuta aku dgr ayat spontan akak 2..Sy respect sama akak! Tetiba mamat yg sial td ni slumber je sound akak 2 blk dgn katanya.."Ala sy dtg sekali dgn dia.Kira sekali cucuk la..Apehal nk kecoh2 sgt ni..Mesin ATM ni ko punye ke???"..Mak datok punya la kurg ajar. Tidak cukup dgn 2 kwn2 dia yg ada la dlm 2-3 org sebelah barisan 2 pon menempek jgak perli akak 2 smbl mengutuk akak 2 mcm2 dlm loghat kelantan yg sgt pekat..Bila aku dgr je mcm 2 tau la aku bahwa 3-4 ekor ni rupanya org KELANTAN!

Lepas je selesai amik duit, sebelum nk blah sempat lag mamat sekor ni kutuk lagi akak 2.."Nah sekrg ko cucuk la duit ni smpai pagi..Ko peluk mesin ATM ni pon xpe..Punye la kurg ajar.Aku dh siap nk buka mult masa 2 tp aku mls nk kecoh2 pasal 2 public.Bila blah je 3-4 ekor mamat dn BETINA msg2 td..Akak sebelah aku cakap dgn aku.."Biasa la dik..Org KELANTAN..Bila dtg kl jmpa plak puak2 dia mula la diaorg jd besar kepala.Rasa hebat.Nak jd samseng."

Apa yg akak 2 ckp mmg dh lm dh aku dgr sejak dr zaman sekolah lg..Memula aku cuba nk nafikan hakikat 2 dengan bersangka baik dgn menganggap 2 suma kes2 terpencil dn kebebtulan je..Tp sejak aku berhijrah ke kl hampir 7 thn lalu dn bercampur gaul dgn org kelantan samada dlm dunia pengajian tinngi atau dunia pekerjaan aku perlu menerima hakikat yang orang kelantan memang mempunya semangat assobiyah dn kenegerian yg sgt teruk.Sikap mempertahankan KAUM membabibuta jelas terserlah di kalangan diarg.Lihat saja sikap ganas diaorg dlm sukan bola sepak tak kira di stadium sndiri atau di stadium lawan jelas menunjukkan sikap fanatik melampau pd negeri yg menebal dalam diri masing2.

Sbb 2 kalau org sebut ja Kelantan negeri serambi mekah la,negeri tadahan wahyu la dn apa bala ntah lagi..1 perkataan je yg aku sebt BULLSHIT! la..

No comments:

Post a Comment